2010-07-15

En vecka...

...lite drygt, på Facebook. Det har varit roligt, mycket roligare än jag trott. Jag blev "hookad" direkt. Men faktum är att nyhetens behag lade sig ganska snabbt. Trots det är jag väldigt glad att jag gick med, för nu har jag hittat tillbaka till massor av "förlorade" familjemedlemmar som bor på andra kontinenter och gamla vänner som jag saknat.

Just nu fascineras jag av vädret. Det är spännande hur det kan växla så hela tiden. Återigen känner jag hur otroligt liten jag är som människa. Ingenting jag äger kan skydda mig om moder jord bestämmer sig för att leka med mig. Det är häftigt.

Jag fick en kommentar i mitt tidigare blogginlägg om assimilationspolitik. Jag har sökt på nätet, men inte hittat någon vettig förklaring. Du som skrev det, eller vem som än vet, skicka mig en förklaring. Jag känner att jag inte riktigt kan släppa det.

Har funderat i några dagar på hur Mats Alm kan gå fri. Det är såklart inte så konstigt rent lag/bevismässigt. Han har teoretiskt begått det perfekta mordet och kan efter avtjänat straff för brott mot griftefriden plocka ut Lindas livförsäkring. MEN, det som bekymrar mig är att man inte har lyckats klargöra för HUR Linda har mördats, eller var... Jag vet att jag kanske tar mig vatten över huvudet när jag iskallt påstår att Mats begått det perfekta mordet. Jag kan ha fel. Men indicierna pekar på att det är han, därför påstår jag att det är så. Det är jäkligt obehagligt, och han anses dessutom vara frisk. Han ska gå fri i samhället, tillsammans med hur många andra? Huh!

Dagens tips: Om det tryckt dig länge, gör något åt det. Du kommer känna att "varför gjorde jag inte det här tidigare".

2 kommentarer:

  1. Assimilationspolitik vilar på en tanke om att "alla ska vara lika så lika som möjligt", det vill säga att dem som flyttar in i landet ska anpassa sig till majoritetsbefolkningens kultur. I Sverige sägs den förda politiken vila på tanken eller filosofin om "mångkultur", vilket innebär att man strävar efter att bevara alla kulturer i samhället. Detta kan dock diskuteras eftersom det inte bara är politik utan till exempel även normer som styr vad som är kulturellt acceptabelt eller inte.

    ; ) N

    SvaraRadera
  2. Tack, ni som förklarat och klargjort vad assimilationspolitik är. Jag tycker att det är ett intressant ämne. Efter att ha sökt på nätet verkar fler tycka det, med mer eller mindre smarta eller välformulerade reflektioner.

    Eftersom jag inte är kunnig nog att ge mig in i politiska diskussioner, utan bara skriver om det jag reflekterar över och som berör mig på ett emotionellt plan, så överlåter jag diskussionsbiten och analyserna till er som kan mer i ämnet. Men jag läser och följer gärna diskussionerna. Det är lärorikt.

    Jag är glad om mina reflektioner kan skapa debatt eller ännu hellre opinion.

    SvaraRadera