2010-03-28

Japp...

...nu är det bevisat. Jag är inte så korkad som jag tror. Bara en smula otålig.

Jag har med ett lugn värdig en ko?!, lyckats "laga" min nya PC, som jag med målinriktad beslutsamhet, som en valp som hittat en splitterny svindyr skinnsko att tugga på, pajjade innan programmen ens var färdiginstallerade. Det har tagit många veckor att fundera ut hur jag skulle gå tillväga. För i min värld, som helt saknar gråskalor, fanns två alternativ. Antingen gå tillbaka till affären och säga att jag förmodligen skadat datorn. Huh, hemska tanke, helt otänkbart med tanke på den fantastiska stolthet jag är utrustad med. Eller sitta hemma och gå in i min övertygelse om att nämnda dator faktiskt och enbart byggts för att göra mitt liv till ett helvete. Gissa vilket jag valde...

Det kan ju omöjligt vara så att jag, JAG, skulle ha gjort fel., nähej. Det är datorn som är kass och inte funkar. SÅ! För sådant vet man. En plastbit, med inbyggda plastbitar, en liten fläkt, och ett uttag för strömförsörjning, har som sin enda uppgift att jävlas, bli slagen på, kallas för diverse nedsättande namn och bli utslängd. Helst genom närmsta stängda fönster.

Jag tog mig tid, jag tänkte, jag funderade, jag läste... ...alla ord, inte bara de som kändes lattjo, och ta mig tusan, det fungerade. Varje moment fungerade. Jag klarade det. Vet ni vad jag lärde mig? Det går, hör och häpna, fortare att ta sig lite extra tid att läsa på och göra rätt från början, än att bara knappt skumma och sedan tro att det här fixar sig. Jag förstår min kollegas inställning till de här plastbitarna. Jag har länge varit djupt imponerad över hans brinnande intresse, stoiska lugn och enorma kunskap om mina svurna fiender. Jag frågade honom en gång hur han gjorde, för att behålla sitt lugn. Han svarade följande; "Jag vägrar att låta en maskin vinna över mig." Förstå hur otroligt intelligent jag måste ha låtit och sett ut när jag i min beundran tappar alla anletsdrag, får tefatsrunda ögon och på allvar utbrister; "Wow, vad himla smart..."

Vänner, jag har fått en bok. Jag vet vad den handlar om, men inte dess innehåll. Jag ska läsa den med eftertanke och glädje. Jag har fått den av någon som bryr sig om mig och vill mig väl.

Dagens tips: Ta det lugnt, du kanske gillar det.

1 kommentar:

  1. Nej, ta det lugnt finns inte med på agendan. Inte förrän flyttkartongerna är staplade på en ny plats och helst uppackade.

    SvaraRadera