2010-02-25

Lagstiftning i OS-tider.

De säger att kampsport är farligt. Det måste stiftas lagar om hur man ska undgå bestående skador på hjärnan som uppkommer av olika grader av våld mot huvudet. För annars kan det gå illa.

Ingen, och då menar jag INGEN, kan övertyga mig om att skeleton, rodel eller för all del publiksporten störtlopp, är mer snällt mot huvudet än kampsport. Jag har iofs inte läst om ngn allvarlig skeletonolycka under pågående OS, men en ung man dog på RODELTRÄNING i OS-banan innan tävlingarna ens börjat. Jag vet faktiskt ingen, troligen har jag fel, som har dött på tex thaiboxningsträning. Och i störtlopp... Hur var det nu med Anja och de andra? De mår väl alldeles fantastiskt bra efter sina käcka små hopp och mjuka sköna landningar på rygg, huvud och nacke. Nu vill jag inte på ngt sätt förringa deras prestationer. Anja är "kung"...

Tänk om vi skulle lagstifta lite om tex störtlopp. Backen får inte vara för brant, helst ska den gå uppför. Den ska vara byggd helt utan svängar. Skidorna måste ha broddar och fotbroms, ifall farten mot förmodan skulle bli förhög. Åkaren utrustas med fotboja som ger en kraftig stöt om hastigheten ändå skulle överstiga 30 km/timme. Inbyggd krockkudde i dräkten och sidokrockgardiner i säkerhetsstaketen som går vid sidan av banan. Det skulle bli kul med störtlopp då.

Kampsport gör dig stark, snabb och smidig utöver alla mentala fördelar som följer med träning. Du kan försvara dig om skulle hamna i ett knivigt läge, överfallsvåldtäkt exempelvis. Men nej, just det, tränar du ngn form av kampsport får du inte lov att använda våld vid självförsvar för du räknas som ett dödligt vapen. Men visa mig den skeletonåkare som har nytta av sin pulka vid en överfallsvåldäkt. Övertyga mig och jag ska börja åka skeleton direkt. Jag lovar.

Dagens "Jag har gjort det, har du?": Slickat på en lyktstolpe i minusgrader.

2 kommentarer:

  1. Blabla...sport...blabla.

    Men- jag har slickat på en baklucka på en bil och fastnat. Räknas det? Jag blev lurad till det av min ondsinta storasyster i unga år.

    SvaraRadera
  2. Så det är alltså dina armar som är grejen med dig menar du?! Och det är dom jag älskar? Aha, det var därför det tog slut då, på vår tid var du ju en tanig stackare!

    /Springer snabbt och gömmer mig

    SvaraRadera